Chat with us, powered by LiveChat
  • Nederlands
    • Engels
    • Frans
    • Duits
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

‘Boekwinkelbezoekers kunnen niet om nieuwe Dan Brown heen’

De eerste oplage van de nieuwe Dan Brown telt maar liefs 300 duizend exemplaren. Om die als warme broodjes over de toonbank te laten gaan, is goed POS-materiaal onmisbaar. Saskia van Leeuwen, marketeer bij uitgeverij Luitingh-Sijthoff, ontwikkelde samen met VAN AS een uitgebreid pakket promotiemiddelen voor de boekhandel.

Op 3 oktober verschijnt De Oorsprong, want zo heet het jongste boek van sterauteur Dan Brown. Een maand later staat het stevig op nr. 1 in de Bestseller 60-lijst. In de tussentijd is het boek prominent zichtbaar geweest in boekhandels in heel Nederland en Vlaanderen. Niet alleen op de uitstaltafels, maar ook in de vorm van point-of-sale materiaal in de winkeletalages en op de winkelvloer.

Juiste Gevoel

Aan die uitgebreide instore presentatie ging een vruchtbare samenwerking tussen de uitgeverij en VAN AS vooraf. Saskia van Leeuwen vertelt: ‘Ik kende VAN AS een eerdere samenwerking voor statische raamstickers. Op die manier was onze campagne mooi zichtbaar in de winkeletalages. Met de publicatie van de nieuwe Dan Brown in het verschiet, besloot ik ze opnieuw te bellen. Rinske Haan-van As kwam meteen langs om te brainstormen. Zo’n live gesprek helpt om samen snel het juiste gevoel te krijgen.’

Snel schakelen

Al de volgende dag ontvangt Saskia de eerste ontwerpen van het mogelijke POS-materiaal. ‘Heel prettig dat ze bij VAN AS zo snel kunnen schakelen.’ Uiteindelijk produceert het grafisch bedrijf een promotiepakket dat bestaat uit raamstickers, vloerstickers, banners, makelaarsborden, A2 posters en een blow-up boek. Dit pakket is verstuurd naar zo’n 350 grotere boekhandels in Nederland en België. Daarnaast zijn er ongeveer 200 pakketten met alleen posters en raamstickers verstuurd. Het mooie is dat VAN AS de hele handling heeft verzorgd. Dat scheelde ons een tijdrovende klus.’

Saskia van Leeuwen was verder aangenaam verrast door de korte levertijd. ‘Van andere drukkers zijn we soms langere doorlooptijd gewend. Fijn is ook dat je op allerlei adviesvragen over afmetingen en ontwerpen binnen een dag antwoord krijgt.’