‘Kalender blijkt zeer gewild bij onze klanten’

‘Het is een feestje om ze cadeau te doen, onze klanten maken er elke dag weer gebruik van,’ vertelt Ana de Freitas Fino, managementassistente van de vicepresident marketingcommunicatie bij KLM Cargo. Al ruim 15 jaar neemt het bedrijf de driemaandskalender van Quartas af als relatiegeschenk voor hun internationale klanten.’

Over andere relatiegeschenken is weleens nagedacht, maar de kalender kwam altijd als beste uit de strijd. ‘Klanten zijn er echt aan gehecht,’ vertelt Ana. ‘Zijn we een keer wat later, dan krijgen we gelijk de vraag of er dit jaar nog een kalender komt.’

Niet gek, want de kalender maakt het belangrijke planwerk van klanten een stuk makkelijker. ‘Ze willen hun vracht op de juiste vluchten zetten,’ verduidelijkt Ana. ‘Met de driemaandskalender zien ze in een oogopslag de datum en kunnen ze twee maanden vooruitplannen.’ De kalender komt op kantoren te hangen waar vaak meerdere medewerkers het in zicht moeten hebben. De grote cijfers op de Quartas-kalenders vindt Ana daarom een vereiste.

Daarnaast gebruikt KLM Cargo de kalender om het eigen merk top of mind te houden bij klanten. Was de kalender voorgaande jaren opgemaakt met glossy achterschild en een grote visual bovenaan, dit jaar krijgt de kalender maar liefst twaalf visuals. ‘Op elk visual promoten wij ons newerk, prouduct en services.’

Het contact met VAN AS is heel prettig, aldus Ana. ‘VAN AS antwoordt snel als we een vraag of aanpassing hebben. Willen we een aantal kalenders met een ander logo, dan is dat geen probleem. Een kleine maand nadat het definitieve design is aangeleverd, hebben we de kalenders al binnen.’

In totaal gaan er eind 2016 tienduizend kalenders naar klanten van KLM Cargo. De helft daarvan levert VAN AS in Parijs af. ‘VAN AS verzorgt de handling in Nederland en Frankrijk,’ vertelt Ana. ‘Vanuit Parijs en Amsterdam gaan de kalenders vervolgens de hele wereld over met onze salesmensen. Van Afrika en Azië tot Zuid-Amerika.’