Chat with us, powered by LiveChat
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Middelgrote oplagen goedkoper dankzij nieuwe drukpers VAN AS

De huidige drukwereld is veelal ingericht op heel lage aantallen of juist hele hoge oplages zoals duizend en meer. Maar de marketeer van nu vraagt om middelgrote oplages van 300, 400 en 500 stuks. Voor VAN AS reden om een nieuwe drukpers aan te schaffen. Die produceert voordelig en snel middelgrote oplagen- ook in kunststof.

‘Omdat klanten snel willen schakelen in hun marketing en communicatie, worden middelgrote oplagen van enkele honderden stuks steeds gangbaarder,’ vertelt commercieel directeur Wouter van As. ‘Maar de kosten van middelgrote oplagen zijn met de gangbare drukpersen vaak niet in verhouding. Met de aanschaf van onze nieuwe drukpers kunnen klanten nu juist voor goed geprijsde, middelgrote oplages bij ons terecht. Tot formaten van wel 50 bij 70 centimeter.’

Een snelle uitleg: de traditionele drukpers wordt veelal ingezet bij hoge oplagen van duizend en meer. Voor lagere aantallen heeft deze drukpers te hoge opstartkosten. De digitale pers heeft nauwelijks opstartkosten, maar het drukken loopt snel in de kosten waardoor digitaal alleen aantrekkelijk is voor oplagen tot enkele tientallen stuks.

Wouter: ‘Wie een middelgrote bestelling plaatst, is nu met beide opties relatief duur uit. De nieuwste drukpers die nu in de drukkerij van VAN AS staat, combineert echter het beste van beide werelden: hij heeft lage opstartkosten en lage draaikosten.’

Oplagen van enkele honderden stuks worden daardoor een stuk voordeliger voor de klanten van VAN AS. Leuke bijkomstigheid: ‘Het aanbrengen van een glanslaag op het drukwerk is geïntegreerd in de machine. Eerder was dat een aparte handeling.’

Voor wie nieuwsgierig is naar de techniek: de nieuwe drukpers van het merk Heidelberg is een zogenaamde Anicolor 5 kleuren drukpers. Het beschikt over een inline lakfunctie en is geschikt voor UV-inkten. Hierdoor kan VAN AS in een doorgang vijfkleurendrukwerk van UV-lak voorzien en kunststoffen bedrukken met UV-inkten. ‘Ideaal voor de point of sale-markt,’ aldus Wouter.