‘Klanten willen producten die easy en smart zijn,’ zegt Oscar Kers, directeur van [S]color. ‘Point of sale-materiaal dat winkelmedewerkers zelf eenvoudig kunnen plaatsen, verplaatsen en verwijderen.’
Vroeger had je visual merchandising-teams die langs de winkels gingen: monteurs die stickers en posters plaatsten. Met de slimme point of sale-materialen van nu kunnen de medewerkers in de winkels het zelf. Dat betekent niet alleen een fikse daling in de kosten, de meeste materialen laten ook geen lijmresten of beschadigingen achter. ‘Neem bijvoorbeeld Static Paper, dat hecht dankzij een statische lading. Je hangt het zo aan de muur en verschuift het gewoon als het de eerste keer niet recht hangt,’ legt Oscar uit. ‘Winkeliers grappen achteraf dat ze dat eerder hadden moeten weten, weg zijn de lelijke plakbandranden.’
Tot de innovaties van VAN AS en [S]color behoren materialen als Static Paper, magneetfolie, Metal Paper en Easy Cling. Allemaal oplossingen zonder lijm en zonder de noodzaak van specialistische skills. ‘Steeds meer printmanagers en retailers ontdekken hoe aantrekkelijk het is. En hoe ze hiermee op hun kosten kunnen besparen.’
Static Paper is een van de bestsellers van het afgelopen jaar. Het is een sterke vervanger van de traditionele papieren posters en stickers. Oscar ziet sowieso een flinke toename in het bedrukken van kunststof. ‘Neem ook de wobbler of het flessenlabel. Kartonnen varianten houden het niet lang vol in bijvoorbeeld koelingen. Kunststof materiaal daarentegen kan wel tegen wat vocht en kou.’