Al ruim 10 jaar is VAN AS JTI’s leverancier voor de nodige promotiematerialen, waaronder zowel de bekende Static Paper producten als Counter Matten. ”We zijn erg tevreden over onze samenwerking met VAN AS, ze zijn altijd open en erg snel in hun communicatie naar ons toe. Een succesvolle samenwerking met een duidelijke lange termijn visie”, aldus Loes Heijmans, Brand Associate bij JTI.
JTI is onderdeel van het grotere Japan Tobacco Group of Companies. Een groep die met 40.000 medewerkers met 100 verschillende nationaliteiten de markt bedient. Zo bedienen ze meer dan 130 landen met 400 kantoren, 27 fabrieken, 5 onderzoek- en ontwikkelingscentra en 5 tabak verwerkingsfabrieken.
Puzzelen, passen en meten
JTI beweegt zich in een streng gereguleerde industrie waar een one-size-fits-all marketingstrategie niet opgaat. Waar de beperking voor marketing activiteiten normaliter vaak in het budget zit, is het voor JTI soms de wetgeving die bepaalde activiteiten kan beperken. ”Een echte uitdaging dus, die we samen met VAN AS kleur proberen te geven”, licht Loes toe.
“Als Brand Associate bij JTI ben ik veel aan het schakelen met onze legal / corporate affairs afdeling. Zij geven ons inzicht in hoe wij goed alle wet- en regelgeving kunnen naleven. Daarin kiest JTI altijd voor de meest stringente interpretatie van de regels. We nemen geen onnodige risico’s als het gaat om Marketing en Communicatie en de daarop toepasselijke regels. Dit zorgt ervoor dat we af en toe moeten puzzelen en meten. De wet- en regelgeving is immers zeer gedetailleerd. Dit maakt mijn functie tegelijkertijd natuurlijk ook weer uitdagend.”
Loes ziet VAN AS als een geduldige en flexibele partij waarmee het erg fijn samenwerken is. Daarnaast houden ze altijd graag een oogje in het zeil wanneer producties plaatsvinden. “We willen altijd graag aanwezig zijn bij de productie van onze materialen. Dit is nooit een probleem en wordt door VAN AS zelfs als een pluspunt gezien. Zo kunnen we samen de kleurstelling en kwaliteit van het product waarborgen; een échte samenwerking dus. Dit is soms wel even puzzelen aangezien we niet om de hoek zitten, maar VAN AS maakt het altijd mogelijk doordat ze erg geduldig en flexibel zijn als het gaat om aanpassingen en verschuivingen.”
Klein maar fijn
JTI zet eens in de vijf weken een opdracht uit bij VAN AS voor Static Paper materialen (1.200 – 1.500 stuks) en Counter Matten (300 – 400 stuks). Deze materialen zitten standaard in het communicatieplan van JTI en worden alleen ingezet in tabaksspeciaalzaken.
“Als je kijkt naar de omvang van de opdracht die wij uitzetten bij VAN AS, dan is die zeer beperkt in vergelijking met andere klanten van VAN AS. In service, klantvriendelijkheid en geduld maken ze bij VAN AS echter geen onderscheid op basis van de omvang van je opdracht. Ook al zijn wij waarschijnlijk één van de kleinere klanten van VAN AS, we worden met dezelfde professionaliteit behandeld, altijd.”
Bij JTI testen ze ook regelmatig andere materialen zoals Vloerstickers, maar komen toch altijd weer uit bij de Static Paper posters. En laat VAN AS daar nou nét gespecialiseerd in zijn.
“VAN AS is gespecialiseerd in het leveren van Static Paper, een uniek soort materiaal. Dit maakt ook dat we telkens bij hun terugkomen, los nog van onze fijne samenwerking.”
Campagnes met een staartje
Één van de eerste opdrachten die Loes vanuit JTI in samenwerking met VAN AS mocht uitvoeren had alles te maken met de diverse gezondheidswaarschuwingen op verpakkingen; deze dienen niet hetzelfde te zijn op alle uitingen.
“Zoals gewoonlijk was ik aanwezig bij de productie van onze materialen en ik ontdekte al snel dat we de verkeerde prints had aangeleverd, ze waren allemaal gelijk. Ik heb toen de druk moeten afkeuren. Binnen een halve dag hebben we een nieuw bestand opgemaakt gekregen en hebben ze met spoed de productie hervat. In zo’n situatie merk je meteen dat je serieus wordt genomen en dat ze met je mee willen denken, ondanks dat de fout vanuit ons kwam.”
Ook over de kwaliteit die VAN AS levert is Loes te spreken. Het feit dat ze bij VAN AS net zo kritisch zijn over het eindproduct als zijzelf is een groot pluspunt.
“Tijdens de productie ben ik eens gebeld door VAN AS met de boodschap dat ze niet tevreden waren met de kwaliteit van producten en dat ze graag een nieuwe druk wilden maken. Ze zijn zeer kritisch op de kwaliteit die ze leveren en deinzen er niet voor terug dit te waarborgen, dat is top!”
VAN AS in a nutshell
“Werken met VAN AS is laagdrempelig, efficiënt en er wordt altijd kwaliteit geleverd. Mede dankzij hun eigen kritische blik op hun producties en hun open manier van communiceren”, besluit Loes.